Bachelor barnehagelærer
Søknadsfrist: 15. april (1. mars ved realkompetansevurdering)
Kurstype: Bachelor barnehagelærer
Studiepoeng: 180 studiepoeng fordelt på 4 år (75% studieprogresjon)
Har du lyst på en jobb der du utgjør en forskjell? Et yrke som byr på glede, kreative utfordringer og interessante oppgaver?
I samarbeid med Nord universitet, etablerer vi fra høsten 2025 en 4-årig nett- og samlings basert barnehagelærer utdanning i region Trøndelag sør, som lar deg kombinere studier og jobb. Les mer om studiet her
Søknad på studiet vil skje via søknads portalen Samordna opptak som åpner for innsøking 1. februar.
Som barnehagelærer er du med på å lede pedagogisk arbeid i barnehagen. Du støtter barnas utvikling i en viktig periode i livene deres. En barnehagelærer har også nær kontakt med barn og foresatte, og samarbeider tett med kolleger.
Barnehagelærer utdanningen består av ulike tverrfaglige emner. I løpet av studietiden vil du ha 20 ukers praksis. Studiet kvalifiserer blant annet til pedagogisk arbeid i barnehage og skolefritidsordning.
Det krever mye å gi barn de beste mulighetene for lek, læring og omsorg. Derfor utdanner vi barnehagelærere med solid faglig kunnskap, engasjement, kreativitet og yrkesforståelse.
Dette er en nett- og samlingsbasert deltidsutdanning som går over fire år, der samlingene vil bli lagt til Støren barnehage i Midtre Gauldal kommune. Studiet har samme kvalitet- og vurderings krav som det 3-årige ordinære barnehagelærer utdanningen, men setter kanskje enda større krav til selvdisiplin og planlegging da dette går over fire år og kan kombineres med andre gjøremål som jobb og familie.
Barnehagelærerutdanning kvalifiserer deg til arbeid som barnehagelærer og pedagogisk leder i en barnehage. Du kan også bli leder i barnehagen, i skolefritidsordningen og andre barnerelaterte virksomheter, som for eksempel innen barnevernet.
Som barnehagelærer kan du ha rådgivende, administrative eller ledende stillinger innenfor kommunal og statlig virksomhet.
Utover kostnader til semesteravgift og pensumlitteratur, må studentene selv disponere egen datamaskin.
I tillegg må det påregnes utgifter til transport kan tilkomme ved obligatoriske undervisningsaktiviteter utenfor studiestedet, som i naturen, ved kulturinstitusjoner o.l.
Dekking av kostnader knyttet til gjennomføring av praksis i barnehagelærerutdanningen reguleres av Retningslinjer for økonomisk tilskudd til studenter som gjennomfører praksisstudier ved Nord universitet.
Det er planlagt tre fysiske samlinger i halvåret, og hver samling varer fire dager. I tillegg er det fastsatte undervisningsdager (ca. 5 dager) som foregår på nett. Det vil foregå mellomarbeid underveis i studiet.
Aktivitetene vil være gruppearbeid, individuelle oppgaver, veiledning, selvstudium. I tillegg tilbys det nettressurser i form av forelesninger og andre ressurser som legges inn i «Læringsrommet» som kan sees når det passer for studenten. Samlings planen for høsten 2025 er ennå ikke helt klar, men mer detaljert informasjon vil komme etter hvert.
I løpet av studiet skal du ha 100 dager praksis. Studenter som starter opp høsten 2025 ved nett– og samlingsbasert barnehagelærerutdanning har mulighet til å gjennomføre opp til 50 dager praksis på egen arbeidsplass. Praksis er en viktig del av utdanningen, og den er obligatorisk. Les mer om praksis her
Etter fullført barnehagelærerutdanning skal kandidaten ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, som grunnlag for pedagogisk arbeid i barnehagen og videre kompetanseutvikling og utdanning på mastergradsnivå.
Kunnskaper
- har kunnskap om barnehager i Norge, herunder barnehagens egenart, historie, samfunnsmandat, lovgrunnlag og styringsdokumenter.
- har bred kunnskap i pedagogikk og i barnehagens fagområder, om ledelse og tilrettelegging av pedagogisk arbeid og om barns lek og læringsprosesser.
- har bred kunnskap om hvordan barns danning foregår, om moderne barndom, barnekultur, barns ulike oppvekstvilkår, bakgrunn og utvikling i et samfunn preget av språklig, sosialt, religiøst, livssynsmessig og kulturelt mangfold.
- har bred kunnskap om barns språkutvikling, flerspråklighet, sosiale, fysiske og skapende utvikling og gryende digitale-, lese-, skrive og matematikkferdigheter.
- har bred kunnskap om barns rettigheter og om hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø.
- skal ha kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen og kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet.
Ferdigheter
- kan bruke sin faglighet og relevante resultater fra FoU til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring, læring, og utvikling og til å begrunne sine valg.
- kan vurdere, stimulere og støtte ulike barns allsidige utvikling i samarbeid med hjemmet og andre relevante instanser.
- kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling.
- kan vurdere, stimulere og støtte barns ulike evner, og ta hensyn til barns ulike bakgrunn og forutsetninger.
- kan fremme kreative prosesser og kultur og naturopplevelser, med fokus på barns skapende aktivitet, helhetlige læring og opplevelse av mestring.
- kan anvende relevante faglige verktøy, strategier og uttrykksformer i egne læringsprosesser, i pedagogisk arbeid, i samhandling med hjemmet og relevante eksterne instanser.
- kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste.
- kan lede og veilede medarbeidere, reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning.
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling.
Generell kompetanse
- har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver.
- kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings og erfaringsbasert kunnskap.
- mestrer norsk språk, både bokmål og nynorsk, på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng.
- kan trekke globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, inn i barnehagens arbeid.
- har endrings og utviklingskompetanse, kan lede pedagogisk utviklingsarbeid og bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage.
- kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, kan delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningens ulike fagområder og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.
Opptakskrav:
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse
Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.
For barnehagelærerutdanning regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning ved vurdering av realkompetanse:
Yrkespraksis innen helse-, omsorg-, sosial- eller undervisningssektor eller tilsvarende, der du har arbeidet med barn/ungdom som er 18 år eller yngre, som for eksempel barnehage, barnevernsinstitusjon, skolefritidsordning eller grunnskole.
Videregående skole som er relevant i forhold til utdanningen, som for eksempel barne- og ungdomsarbeider.
Det kreves politiattest (barneomsorgsattest).
Søknadsprosess:
Du søker studieplass til desentralisert barnehagelærer utdanning gjennom Samordna opptak fra og med 1. februar 2025. Det er to viktige frister å merke seg: 1. mars for søknader basert på realkompetanse, og 15. april for de med generell studiekompetanse.
Du kan søke om støtte fra Lånekassen på lik linje med andre studier Lånekassen hjemmeside